11 maj 2007

Regrets, I had a few.

Somnar ett, vaknar fyra och vet att jag inte somnar om.
Då är det bara att smsa till jobbet att jag är hemma. sömnbrist ger mig deppsymtom och det är bara att acceptera att det är en sån dag.
Istället för att gråta köper jag rundstycken och ett wienerbröd i hembageriet och sätter på en panna kaffe här hemma.
Ungarna får frukost hos sin mamma.
Funderar på alla sentenser och sånger som handlar om att inte ångra nånting man gjort.
Fattar det inte.
Jag ångrar tusentals saker.
Gör jag inte det kan jag varken be mig själv elller andra om ursäkt.
Ångrar jag mig inte är jag dömd att fälja samma mönster om och om igen.
Men det är ju jag, det. andra får ihop sitt liv på andra sätt och Edith Piafs sång är stark och träffande i vilket fall som.
Kanske handlar den egentligen om att acceptera att man har svagheter och gör fel ibland.
Men säg det då, istället.
Ja, jag har svagheter och gör en jävla massa fel. Men fler rätt, trots allt.
Och nu i regnet plockar jag fram minnet av underbara promenader i strålande sol.
Livet är inte alltid lätt, men kul är det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att inse att man gjort fel och att ångra sig behöver ju inte innebära samma sak. Att titta tillbaka och gräma sig över saker man har gjort eller inte gjort leder ju inte så ofta till något konstruktivt. Att känna ånger förknippar jag som sagt mer med att inse att man gjort något fel. Typ.

Anders sa...

Vissa saker ska jag nog gräma mig lite över, då och då, i lagom portioner. Människor jag sårat, ont jag gjort. Man kan kalla det för det goda dåliga samvetet. Men jag får såklart förlåta mig själv mina synder och lova mig bättring och vandra vidare.
Däremot måste vi våga välja, våga ta ställning i stort och i smått. Det ska vi inte ångra även om man i efterhand kunde se att andra val hade varit klokare.

Tack för att du berikar min blogg med dina kommentarer, lina!