22 augusti 2007

Jag kan aldrig hitta mig själv.

Inte du heller. Eller dig själv.
The real you finns inte, man är sina handlingar.
Alla timmar som tillbringas med att sitta på sin kammare och försöka räkna ut vad man borde är lönlösa, det bara genom att pröva sina vingar man kan lära sig att flyga.
Man når aldrig självinsikt, för den finns inte.
Det är som sagt handlingen som räknas. inte vad man egentligen menade eller tyckte.
Det är aldrig menat så och ödet är aldrig något annat än det man skapar.
Allt klarar jag inte av, men jag klara alltid av att försöka.
Och det finns bara än person jag kn ändra på.
Mig själv.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Så gör du det då? Ändrar på dig?

Anonym sa...

hade jag varit troende så hade jag nu ohejdat jublat -Halleluja!!
...men nu ler jag bara och instämmer. Kloka ord!

Anonym sa...

Det jag menar med att hitta mej själv är att hitta mina drömmar, glädjeämnen, det som engagerar mej... Vad vill jag med mitt liv...?
Något som jag hemskt nog helt tappat bort.

Anders sa...

anonym: Det gör jag. Två viktiga saker denna sommar; nytt jobb och insikten om mitt osunda drickande och slut på det. Mer kommer.

Y: tack.

Anders sa...

M: Som sagt tror jag på handlingar. Att man vågar testa. Sätta upp mål och gå eller springa åt det hållet.

Anonym sa...

Jag skulle vilja tro att man lever så många liv som behövs för att nå dit, till självinsikten eller vad det vara månde. Man lever tills man är fullärd om vad det är att vara människa och hur man behandlar sina medvarelser. Det är därför alla människor är på så hiskeligt olika nivåer och många har svårt att förstå varandra. Och du, Anders har nog inte så många liv kvar att leva, för du är väldigt klok. Vad som skulle komma efter "lärotiden" har jag egentligen ingen aning om. Något slags Nirvana förmodligen.

Anonym sa...

för att veta vad man ska göra måste man ju veta vad man vill först. vem man vill vara. vilket kräver eftertanke.
men för att sedan bli den man vill vara krävs det ju handling.