08 augusti 2007

Cornelis skulle fyllt sjuttio och jag tar mig en funderare.

Drömde i natt att jag och barnen träffade några nederländare på stranden och jag fick tillfälle att använda mina taffliga kunskaper i deras språk.
Sen visar det sig att de kunde en utmärkt svenska.
När jag vaknat läser jag att vår främste blattepoet skulle fyllt 70 idag.
Åsa Linderborg skriver det som behövs om Cornelis död.
I Husby i Stockholm bor en tjej som redan i maj samma år som Cornelis dog fick Felicia som andranamn. Sandemoses och senare Wreeswijks Felicia är en självständig egensinnig tjej. Det önskade jag min nyfödda.
Cornelis kallade sig "gästarbetare och Sverigevän", lite ironiskt.
För honom var det ingen merit i sig att ha ett annat modersmål än svenska.
Om han vetat att det fanns folk som hade blattighet som affärsidé och till och med strök namnet "Beskow", för att få heta det blattekorrekta "Rojas" skulle han garvat.
Det är så jävla dumt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Min första cd-växlare svalde fem skivor; Mäster cees memoarer, ett tryck på "shuffle" så var det klart liksom. ;-)