27 augusti 2007

Kanderade jordnötter och halalost

"Nej, min pappa är död", svarar jag.
"Har du dödat honom?", undrar den kurdiske pojken.
Det är också en världsbild att ha.
Människor mördas, så är det, men måste en fyraåring veta det?

Man skulle kunna skriva att Rosengård är en annan värld.
På ett sätt är det ju det.
Men, tammefan, det är en del av Malmö.
Och i Malmö omfattas alla av de mänskliga rättigheterna, eller hur?
Skolsyster på Värner Rydénskolan rapporterar i SDS att hederskulturen är väldigt existerande och mer omfattande än hon hade trott.
Den sociala kontrollen är allerstädes närvararande, värre än i en småländsk bonnahåla.
Och töserna kläs i slöja och kontrolleras.
Det är förjävligt och inget som kan ursäktas med strukturell rasism.
Det är "kultur" och förbannad jävla religon.
Men mest av allt patriarkat. Of course.
Egentligen är det konstigt att inte kd har högre siffror på Rosengård.
Jag jobbar med det i min skala där jag är.
Lagom ambitiöst.
Ifrågasätter varför det ska vara lika många flickor som pojkar i grupperna.
Spelar fotboll med tjejerna och uppmuntrar killarna att korsa gränser i rollekarna.
Är människa, typ.

På jobbet äter de flesta barn fläskfri kost.
Några äter dock vegetariskt, eftersom deras föräldrar menar att köttet ska vara halalslaktat och det ställer vi inte upp på. När jag lägger upp halalbarnens ost på samma påläggsfat som den skivade kalkonen blir jag tillrättavisad. Det är inte att respektera deras tro, säger min kollega.
Deras?

På vägen hem handlar jag jeans och hatar triangelns köpcentrum.
Ska läsa handlingar och äta kanderade jordnötter.
Lyssna på GAIS-Gefle (med aset Bapupa, måtte fanskapet få dobbar djupt in i låret)

1 kommentar:

Anonym sa...

På tal om hedersmord(det var väl den hedern du menade?). Har du sett en svensk film som heter När mörkret faller? det är 3 parallella hemska händelser.