31 augusti 2011

Outtakes

Mina bloggposter är outtakes, hastiga nedslag mellan det ena och det andra och om det som faller mig on för stunden. Som nu: en stund mellan jobbet och tvättiden. Det kanske gör att kvalitet och korrektur får lida, men å andra sidan har jag något att fästa mitt engagemang på, ett sammanhang som inte bara är politik och media. Ja, det är ju folk som jag som betalar för dom som åker snålskjuts här i världen, som anstränger mig när andra bara skickar räkningen till kommande generationer eller stoppar den i byrålådan och hoppas att den ska försvinna. Allt politiskt arbete och all solidaritet bygger på uppoffringar och inget är någonsin gratis. Och solidaritet är aldrig att ta något, solidaritet är att dela med sig. Jag vet inte hur plankaidioterna betett sig för att så i grunden missförstå hur politisk kamp ska föras för att bära frukt. Att stjäla för att något ska bli billigare eller gratis är att missförstå det mesta. Det leder på kort sikt till ökad repression och mer ävervakning och hot mot integriteten och det gör att diskussionen kommer att handla om helt andra saker än kollektivtrafik. Vilket är synd, eftersom vi har en regering som bygger motorvägar och subventionerar bilism, istället för att göra nödvändiga investeringar i spår. Jag kan förstå den otålighet som föder idiotiska effektsökande aktioner. Men att vända en supertanker i full fart medan orkanen viner tar tid och kraft. Det går inte fort och det kräver list och bra formuleringsförmåga. Privilegierade medelklasstudenter kan inte ropa att dom inte har råd att åka kollektivt, för det tror vi inte på. Ni har råd att dricka öl och gå på konsert. Ni kommer dessutom om några år att ha välbetalda yrken och ni kommer från goda familjer. Inget ont i något av det, men dra inte fattigkortet. Och helst ska alla se ut som vinnare efteråt, männen i sina överdimensionerade bilar och vi cyklister och kollektivtrafikanter i våra regnkläder. Dom andra är ju ganska många, även om man sällan träffar dom på demos eller på Möllan en lärdagskväll.

Inga kommentarer: