20 augusti 2011

Sara, huligan och köttätare

Sonen och jag går på fotboll och frun väntar därhemma med rykande grytor när vi kommer hem. Kött, för vegodottern är tillbaka i Stockholm och fläsk, eftersom fläskfrie sonen ändå inte skulle ha något. Sara och jag brukar kött som andra naturresurser, med måtta och kärlek.
Det vore vackert om jag och Sara vore fria från könsroller, men en feminist vet att uppfostran sitter i som ett virus man aldrig blir kvitt. Man är överlag inte så fri som man tror och fallet in i det traditionella är snabbt som ett återfall en solig dag. Sonen och jag är alltså på fotboll och Dimes dundertabbe kostar oss poängen. Skulle tro att Axen sätter in Sillen i nästa match, det känns något tryggare. För inga sånger eller ramsor kan rädda oss idag, ingen glad läktarkultur, inga smarta dragningar och wanderfulla skott. Det är bara att bita ihop och gå ut från arenan och ta omväen förbi kravallstaket och polishästar och tvärs igenom den augustimörkgröna parken. Ja, dottern är hemma igen i Stockholm med sin palestinatröja och sina bokdrömmar. Sonen går på fest och Sara, som minsann blev kvarhållen med mig utanför centralen som potentiell huligan av en nitisk polispatrull, bränner skivor medan Gloria Gaynor piskar upp en lättare feststämning.

Inga kommentarer: