24 augusti 2011

Vi kompromissar inte om barnens miljö

Ibland smälter mina världar ihop; mina politiska uppdrag och mitt jobb och hemmet här i centrala stan. I miljönämnden, där jag är vice ordförande, är vi ganska envisa med att barns utemiljö ska vara bra och att de ska ha gott om plats inomhus. Det tänker vi inte kompromissa om. Snarare är det väl så att lagar och politiker tillåter alldeles för många barn i alldeles för kassa miljöer. Mina egna yngre barn gick på en förskola med gården på taket. Den var okej, men inte mer och som tur var gick man ofta till stadens parker. Det finns lösningar på det mesta om man öppnar ögonen och tänker utanför boxen. Uteförskolor, förskolebussar och samarbete med privata aktörer och andra förvaltningar. I måndags fick vi i miljönämndens presidium möta en bister delegation från stadsdel Centrum. "Vi tänker schemalägga barnens utevistelser", sa vänsterpartisten och folkpartisten, sufflerad av förvaltningschefen. "Vi har gjort allt vi kan för att hitta platser", fortsatte man pch menade på att det gick att hålla god kvalitet, även om utemiljön var så trång att barnen fick turas om att vistas där. Men de fina stadsdelspolitikerna och de kompetenta tjänstemännen får gå hem och tänka en gång till och kanske ta in extern hjälp om man inte hittar ut ur den traditionella boxen. För det är illa nog att centrums barn tvingas stå ut med massbilism och emissioner över gränsvärdena. Deras förskolor ska hålla bra kvalitet. Och självklart hänger verksamhetens kvalitet ihop med den fysiska miljön.

Inga kommentarer: