06 oktober 2010

Inget nobelpris till doktor Kåvepenin

Vilken dag som helst nu så kommer vi att få reda på vem som får årets nobelpris i grenen litteratur. Jag ska inte gissa, det går bara inte. Jag brukar säga Bob Dylan eller Joyce Carol Oates, men det blir såklart ingen av dom. Förra året kostade frågan om rätt eller fel pristagare mig en vänskap. En trevlig tjej med mycket betämda åsikter kallade mig pucko och sa per msn upp vänskapen. Förhistorien var att jag til sist hade tröttnat på alla kommentarer runt om mig om att priset alltid gick till konstiga författare som "ingen" hade hört talas om. Jag kontrade med att skriva på facebook: vem fan trodde ni skulle få priset? Liza Marklund, eller? Jag menar såklart inte att man andäktigt måste säga ja och amen till akademins val. Men man får ju fatta att en författare ska ha gjort något utöver det vanliga får att komma ifråga. Man ger inte medicinpriset till en läkare på vårdcentralen Granen, även om han skrivit ut aldrig så många recept på kåvepenin.

Åh, tjejen som vändumpade mig tyckte såklart att jag var förfärligt snobbig och nedlåtande och kanske borde jag struntat i att kommentera akademins val alls. Det är i grunden skitsamma för mig vart Nobels gamla vapenpengar går. Men den folkliga diskussionen om nobelpristagaren i litteratur tangerar inte så lite jantelagen (som inte är svensk, utan norsk/dansk)och då har jag svårt att hålla flabben. Även jag avskyr snobberi. Men ännu mer avskyr jag missunnsamhet och detta att man inte ska tro att man är någon.

För övrigt har jag anmält mig till ännu ett marathonlopp.

2 kommentarer:

Crister E sa...

Vilken stad ska ni åka till nu, och du springa de 4,2 milen?
Crister e

Anders sa...

Stockholm. Jag har bävat över de dubbla varven runt stan, inkl Västerbron, men så blir det.