28 oktober 2010

Roligt och lärorikt

"Ja, roligt", upprepar jag. I läroplanen står det att verksamheten ska vara lärorik och rolig. Min kollega vill raljera, men står det i läroplanen, så gör det; det kan ingen ändra på (jo, riksdagen, förstås). Om man har roligt så lär man bättre, så kämpar man bättre och hela mitt politiska engagemang hade fallit till marken om jag inte hade tyckt att det var roligt att läsa handlingar och gå på möten. Roligt och lärorikt, som förskolan. Det har väl varit en aning förbjudet att tänka så i politiken. Allt ska vara plikt och kämpar gör man ju för världens skull och inte för sin egen. Men det håller inte många minuter. roligt ska det vara och så ska man se resultat. Och allt det där har jag gjort nu under fyra år, så när jag lämnar tekniska nämnden, så gör jag det med vetskapen att saker är bättre i Malmö än innan jag satte mig mig på ordförandes vänstra sida för första gången i januari 2007. Men så har vi ju det där uppdraget som jag gått och grunnat på ett tag om jag ska kandidera till (ett tag är för mig en vecka, jag bestämmer mig snabbt och ibland blir det rätt och ibland fel, men inget blir bättre av att vänta). Men det där uppdraget får nog vara. För det känns inte lika kul. Och jag tror inte jag kan ändra så mycket. Så bye, bye prestige och fin titel, jag ska kolla i listan om det finns något annat uppdrag jag vill ha. Där jag kan förändra. Och som är roligt och lärorikt. Som förskolan.

Inga kommentarer: