10 maj 2013

En riktig nykterist håller på sig?

IOGT/NTO:s nya kampanj är konstig på flera sätt och försvaret för den gör inte saken bättre. Oroa er inte, jag är en trogen medlem och mitt nykterhetslöfte är intakt och inga huvuden behöver rulla om ni frågar mig. Ska man prata om sex och livsstilar och samtidigt skämta till det så krävs en fingertoppskänsla som kampanjmakarna i det har fallet saknade. Man måste kunna känna in och av och man måste dessutom vara vaksam på vad ens värsta kritiker ska komma att säga. För mig får man gärna skriva om att booze riskerar att ge dig dåligt sex i sängar du sen ångrar bittert att du besökte. Jag skullle själv kunna skriva en avhandling based on a true story om saken. Men antyd inte för ett ögonblick att glad godtemplartjej ropar hej och håller på sig. Vi nyktra har det gemensamt att vi är nyktra. Vi är annars allt från gamla snälla kristdemokratiska farbröder till unga arga feminister. Vår syn på sex speglar den mångfalden, men tyvärr är det som kommer ut ur kampanjen väldigt fördomsfullt och tunnelseende och därför måste vi göra om och rätt. Och kan man inte tala normkritiskt och nyktert om sex, så tala då om andra saker. Kanske måste man inte heller skoja till det. Det är inte fult att vara allvarlig och rakt och myndigt stå för den solidaritet med utsatta, med våldsoffer och jordens fattiga som är kärnan i nykterismen

Inga kommentarer: