04 maj 2013

I år Bieber, förra året Madonna, men ingen kommer undan Springsteen

Jag sitter på vår bakgård hemma på Möllan och äter shwarma. Drömmer mig till Mellanöstern och hoppas att det mojnar en smula. Det är en vanlig lördag mitt i stan. Bruce Springsteen är i Sverige och nästa tisdag ser jag honom i Parken. Ingen kommer undan honom, kvällstidningarna. slåss om oss fans. Jag sitter i solskenet och tänker på hur ingen kommer undan honom och vilken nagel i ögat det är på dem som till varje pris vill sky USA och vita män eller så. Förra året uppstod en debatt om att Madonna till skillnad från Bruce fick kommentarer om sitt utseende och i år får vi höra hur orättvist det är att Justin inte älskas på samma sätt.  Men jag tänker att den dagen Springsteen uppträder i underkläder så kommer även det att stå i tidningen och hans låtar hamnar i bakgrunden.  Och hittills har jag inte hört någon av oss springsteenmän kommentera Justin Bieber alls. Vi bryr oss nog inte nämnvärt. Folk får lyssna på vilken musik som helst, men det kan ju vara så att Springsteen faktiskt med all sin livserfarenhet har ett tilltal som når fler över tid. Det får vara hur det vill med den saken: nästa tisdag står vi där och hoppar och sjunger med som så många gånger förr och har inte ens vett att skämmas.

Inga kommentarer: