08 mars 2012

Hundra män på fiket

Det sitter hundra män på fiket inne på Rosengårds centrum. Hundra män och den enda kvinnan är hon som serverar kaffe och bullar. Det är fan inte okej alls. Även om jag kan läsa i DN att rätt och fel är relativt och beror på, så är inte strukturer som utestänger kvinnor från det offentliga rummet acceptabla. Förskolebarnen som jag har med mig reagerar inte alls, sån är ju deras verklighet i en värld där gå i centrum inte betyder promenera mitt i stan utan vara inne i en sunkig galleria ovanpå motorvägen. Hit når inte ropen om inga sexister på våra gator, de stannar hos falafelmedelklassen där jag bor. I Rosengård är sexismen upphöjd till allmän lag och många av oss som kommer från andra ställen och jobbar här skyller på kultur och religion, för att slippa bry sig så mycket. Vi släpper frågan om hedersrelaterade brott till de mörkaste krafterna och tror att machokulturen beror på att det är ont om fritidsgårdar eller så. Och den åttonde mars är som alla andra dagar i Rosengård.

Inga kommentarer: