01 mars 2012

Partipolitiskt beroende

Om man är medlem i ett parti så får man inte leda program i Sveriges radio i valtider och är man Sven Wollter får man inte leda program alls om man säger vad man tycker. Själv har jag svårare för dom där som är så oberoende och fina. Att våga gå in i en fast relation i ett parti är vågligare än att varken vara fågel eller fisk, som Victor Jara sjöng. Nu finns det en stor kår av tjänstemän och mediafolk som låtsas som dom inte är det de är, nämligen partilojala röstare. Jag hade föredragit att veta var de stod. Om min nyhetsuppläsare är kd, så präglar det hans betoningar och ordval och vet jag det kan jag lägga in det i min tolkning av det som sägs. Att vara med i ett parti är fint och nödvändigt om demokratin ska funka. Nu tappar partierna medlemmar och det är stor skada, för det gör besluten sämre än de annars skulle vara. Så våga vara partipolitiskt beroende och stå för det. Ingen tror ändå att du håller med om varenda punkt i programmet, för det gör ingen. Däremot får du vara lojal med beslut du varit med och fattat, såklart, om du inte reserverat dig. Själv gillar jag inte att mitt parti höjer taxan i Skånetrafiken och jag utgår från att alla sossar inte tycker att judar konspirerar mot Malmö för att dölja saker i Israel.
Så våga vara partipolitiskt beroende och kräv inte att någon ska vara neutral.

Inga kommentarer: