21 januari 2018

Välj Alice till partiledare

Om bara några dagar ska jag återkomma till er om min egen framtid i politiken. Visar det sig att jag har regionvalberedningens förtroende så är jag all in, annars är jag all out efter valet. Vill partiet ha mig, så får de välja mig till det jag kandiderar till. Jag är ingen B-lagsspelare. Föredrar de att höja upp gråa yrkesmiljöpartister framför mig, så är det utan mig i valstugan. Jag måste tro på dem som jag backar upp. Vi behöver folk längst fram som inte backar eller blir ledsna när det blåser och som varit med om något i livet.
Ja, jag är okej, men jag spelar inte i Champions League heller. Det finns det däremot andra som gör. På kippavandringen här i Malmö för några månader sedan var det ett särskilt leende och en ljus kappa som syntes mer än alla andra och då var vi ändå många som såg okej ut. Det var Alice Bah Kunhke som vi såg och det var henne vi hörde. Hon sken som en sol i höstkylan. Jag föreslår att de gröna (med eller utan mig) väljer henne till partiledare om de överlever valet till riksdagen och när Gustavs och Isabellas mandat går ut på kongressen 2019. Ingen skugga ska falla på någon. Gustav är historiens bästa svenska utbildningsminister och det vore bra om han fortsatte att vara det efter valet. Skillnaden mellan honom och den ignorante Björklund kunde inte vara större. Isabella bländar mig med sin kunskap i klimatfrågan för att inte tala om frågan om havens framtid. Men Alice är den lysande stjärnan. Partiet har inte råd att strunta i det. Samtidigt föreslår jag att partiet lägger ner det töntiga språkrörssystemet och kommer med i matchen, sådan som den är. Fronta den bästa personen, ser till att hon fortsätter klä sig uppseendeväckande snyggt, ler ofta och har de bästa gröna huvudena i organisationen bakom, så att orden blir de rätta, liksom platserna hon syns och fotograferas på. Klimatet förtjänar det. Solidariteten behöver det. Vi har ingen tid att förlora. Välj Alice till partiledare.

Inga kommentarer: