04 januari 2018

Alla människor är från jorden

Köpte en vegetarisk vrap i gårkväll och diskuterade lite med mannen som sålde. Mitt blodsocker hade sjunkit en smula och jag var en sämre människa än på länge. Han hade fina mörka ögon och ett varmt leende och var genuint intresserad, men verkade inte förstå klimatfrågan alls. Kanske är den ingen större sak här på Malta, fast den borde det, för just öar kommer att bli hårt utsatta när havsytan höjs. Det med djurindustrin förstod han bättre. Alla fattar sånt. Du kan slå bort det och blunda, men du fattar. Det är i mötet med andra människor som saker händer. Helst öga mot öga, blick mot blick, men även i någon mån på det så dissade nätet. Problemet med nätet är förstås att en låter en drömbild av sig själv möta en drömbild av någon annan. Det kan lätt bli misslyckat. I en bokhandel i Valletta ser jag den gamla bestsellern om att kvinnor skulle vara från Venus och män från Mars. 15 miljoner köpare har fått lära sig den sensationella sanningen att män är si och kvinnor så och att det olika. Det är unket och hur trans- och homofobiskt det är orkar jag inte ens gå in på. Kanske säljer den fortfarande på det djupt katolska Malta, som är vackert, men lite efterblivet på flera sätt.
Jag tackar gud för alla spännande människor hen för i min väg och lovar, trots det jag sagt om att inte lova, att ta vara på dem som finns i min närhet och de som tillfälligtvis dyker upp.
Och alla människor är födda på jorden. Inte ens rasister, sexister och nyfikna wrapförsäljare är från andra planeter. Hur bekvämt det än skulle vara att förklara bort dumheter med det.

Inga kommentarer: