09 januari 2015

Jag har tolkningsföreträde

Det luktar popcorn från köket och dessutom ligger det kaninskit under matsalsbordet, som vi kallar lite högtidligt kallar vårt snygga bord som vi bar hem från Myrorna. Det är barn hemma, en går runt och sjunger, andra kollar TV och spelar spel och någon poppar alltså popcorn. Den familjebildning vi valt åt oss är en mardröm för vänner av ordning och struktur. Vi lever det liv fundamentalisterna varnar för. Sen följer vi väl med i nyhetssändningarna som alla andra. Det är inte alla som ropar Je suis Charlie, om man säger så. Det vanliga gänget som brukar hänga på alla demonstrationer lyser oanmälda till morgondagens manifestation här på Möllan. För delar av vänstern slår det runt när gärningsmän är personer man lärt sig se som offer och offren istället är judiska husmödrar och satirtecknare. Det var ju inte så det skulle vara. Några säger skyll dig själv som muckar med fel gubbar och delar av vänstern vill i sann självhatande anda ha det till att vi i väst genom vårt enorma förtryck skapat den islamska terrorismen. Men det är förstås struntprat. Du är skyldig att vara en god människa oavsett förutsättningar. Sen är det väl frågan hur mycket det handlar om svaga och förtryckta som reser sig mot överheten. Fascism är fascism oavsett förklädnad. Och de rika saudier som brukar sponsra islamisterna är ju inte underordnade på något sätt. Jag vägrar ta på mig skuld för andras gärningar. Jag har nog med mitt eget i det avseendet. Detsamma gäller för alla muslimer jag känner. Bassem, Farihan, alla vänner, partikamrater, kollegor, dagisbarn, föräldrar, ni behöver inte ens säga orden. Ni har, needless to say, inte mer med Paris att göra än jag med vikingatågen eller vad fan man vill jämföra med. Identitetspolitik är inte så lyckat när man drar det för långt. Och med tanke på den bloggare som i morgon ska piskas femtio gånger, så fortsätter jag att tala och tycka om vadhelst jag vill. Jag tar det tolkningsföreträde som passar mig. Försök att stoppa mig.

edit: Vänsterpartiet kommer att ha en talare vid demonstrationen. Kritiken kvarstår dock till största delen.

Inga kommentarer: