04 juni 2014

Odling och tillväxt

Mina fingrar är inte gröna. Bönorna.som.jag och förskolebarnen mödosamt planterat dog ganska omgående. Kanske vattnade jag för mycket. Eller för lite, ingen vet. Så jag går en odlingskurs ute.i Torup för att lära mig mer. Druvor trivs till exempel på en het södervägg. Goda blir dom visst också. Trädgårdsfolk är ofta filosofiska och stillsamma personer.
Dom kan det där med tillväxt, tänker jag.
Jag tror inte dom skulle sitta på twitter och hacka på det.enda parti som vågar fråga om.tillväxt har ett egenvärde. "Det beror väl på vad man vill skörda", skulle nog min kloke kursledare svara. Det finns ingen större anledning att odla för växandets egen skull. Frågorna om tillväxtens innehåll och gränser är väl värd att ställas. Kan.man inte få annat än hån till svar så indikerar det törhända att.man ställt en.bra fråga under.luppen. Sjölv vill jag odla sånt som går att äta och kanske några ängsblommor för att de är vackra och så lite fjärilsvänlga blomster.
För magen och ögonen och för resten av det ekologiska systemet.

Inga kommentarer: