04 mars 2013

HaBiTatQ, det vackraste av beslut

Av alla beslut jag varit om att fatta i politiken så kanske stödet till HaBiTatQ i all sin litenhet är ett av de allra vackraste. Vi anslår några futtiga hundra tusen till ett ställe där väldigt unga människor som tror eller vet eller undrar om deras sexuella läggning inte passar i normen ändå kan få känna sig hemma och fria. Jag dricker mitt ljumma kaffe och tittar på mina politikerkollegor. Vi är stora och starka och fyllda av övertygelser och engagemang. På vägen ut ska jag och det vänsterpartistiska kommunalrådet komma att hamna i en vänlig, men bestämd diskussion om samarbete med alliansen i Skåne och riks eller inte, men i frågan om städet till HaBiTatQ kunde det gått en ängel genom rummet, så fint är det. Det kan ju ha sina rutiga och randiga skäl att vissa beslut känns bättre än andra. Även om jag är straight för allt jag vet, så har jag lätt att identifiera mig med utanförskap och ensamhet. Jag har fått min beskärda del av det i livet. Jag kan se den unga människan framför mig, hen som varken vet ut eller in och känner sig som den enda av sin sort i hela världen. Och nu när jag ingår i sammanhang är det min plikt att stötta dem som inte hittat dit än. Politiken kan vara ett jävla spel, prestigefyllt och elakt. Jantelagen, besserwisseri och mobbing följer med i spåren i jakten på postioner. Men ibland gör vi bara gott.

Inga kommentarer: