30 mars 2013

Alla föds till rasister, men några av oss blir vuxna

Att vara rasist är i allt väsentligt att vara obildad och infantil. Att på fullt allvar tro att någons hudfärg eller etniska ursprung ger en egenskaper eller mer eller mindre intelligens strider mot all känd vetenskap. Detta vet såklart inte småbarn något om. Därför tror dom att alla som inte är som mamma och pappa är annorlunda och eftersom man älskar föräldrarna mest av allt så tror man att dom andra är sämre. Det är alltså inte så att barn ser alla som jämlikar och att vuxenvärlden fostrar dem till rasister; det är precis tvärtom. Att alla är värda lika mycket är något du måste lära dig. Jag träffar ganska ofta rasister. Både organiserade rasister i politiken och andra helt vardagliga rasister i andra av livets sammanhang och jag undrar varför jag inte är som dom, varför jag vet bättre, för det gör jag. Och även om jag kan se att det tycks finnas en överrepresentation av missbrukare och psyksjuka bland rasister så räcker inte den förklaringen, ty i min närhet finns både missbrukare och psyksjuka utan ett uns av rasistiskt tänkande. Det allt i slutet handlar om är omognad och okunskap. Rasisterna är dom som fortsatte att vara barn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så att vi som tycker vi tar emot för många invandrare pga att vi ju redan har 100.000 tals arbetslösa och en stor bostadsbrist, och enbart mot den bakgrunden, vi klarar oss från att brännmärkas av dig store överstepräst?

Ylva sa...

Va bra skrivet!

Anonym sa...

Att instämma med Golda Meir om att araberna älskar sina barn mindre än Israelerna gör är ett rasistiskt uttalande. Dina generaliseringar om palestinier är okunniga och rasistiska. Du har säkert bra värderingar i övrigt, du verkar inte vara någon dålig kille.
MEN den som läser dina texter ser vart det lutar; Palestinier är enligt dig sämre människor än Israeler och de förtjänar sitt lidande. De älskar inte sina barn, de vill alla döda judar, de hatar kvinnor osv..... Trist att du inte ser att det faktiskt gör dig till rasist mot palestinier. (och ja, man kan vara rasist även om man avskyr rasism mot t ex svarta eller romer. Det räcker om man tycker illa om en folkgrupp)
Jag kan inte påverka vad du tycker om palestinier, MEN jag har ett anspråkslöst förslag; varför pratar du inte mer om Malmös problem?
Du verkar ha en hel del vänner och beundrare bland högern,bl a bland Timbro. Det borde ge dig ett övertag i den politiska debatten. Försök pusha för trängselskatt i Malmö. Vi i Sverige kanske inte behöver äta kött vareviga dag. Klimathotet bör man ta på allvar. Alternativa energikällor. Fundera på saken! Du är bra på att argumentera. Snacka gärna om hur du gillar Israel och Israelerna (Här har du förresten ett boktips; På flykt från ett sorgebud av David Grossman. Har du förresten läst något av Amira Hass eller Etgar Keret? Bra skribenter båda två.) Men kan du inte sluta sprida fientligheter mot palestinier? Det är opassande för en miljöpartist. Använd din envishet till något bra istället.
Ha en bra dag / en annan miljöpartist.

Anders sa...

Att påstå att jag själv minsann är rasist är ett bekvämt sätt att komma undan en jobbig diskussion om det förhållandet att Israels fiender i bästa fall vill utplåna Israel och i värsta fall döda alla judar på jorden. Att några av dessa ledare dessutom har brett folkligt stöd är svårt att ljuga bort. Ja, jag har läst både Hass och Keret. Och givetvis Grossman. Amoz Oz kan läggas till listan. I Israel är debatten livlig och bred. Tråkigt nog kan man inte säga samma sak om livet i Israels grannländer, i De palestinska områdena kan man t ex bli dömd till fängelse om man skojar om presidenten.
Så värst många beundrare har jag nog inte och att försvara en utsatt demokrati är en viktig politisk uppgift, tycker jag. Om trafikfrågor har jag skrivit väldigt mycket, mer än om något annat skulle jag tro.