04 mars 2013

"Tror du att du vet mer än professorn?"

"Tror du att du vet mer än professorn, eller?", kunde jag läsa på min facebooksida för någon månad sedan. Jag hade fräckheten att i en fråga avvika från konsensus och när argumenten inte var starka nog så bonkade man en professors ord i skallen på mig. I detta fall var det en professor som känt sig kallad att delta i ett granskande program i TV, men inte bjudits in. Detta innebar för några debattörer att programmet helt saknade trovärdighet, ty vem är du att tala utan titel och akademiska meriter? Jante kan visa sitt fula tryne i många olika skepnader. Ibland kommer den förklädd som objektiv kunskap. Men det finns mycket lite objektiv kunskap. När en kärnfysiker säger att kärnkraft är bra, så kommer jag ändå att säga att kärnkraft är fel. När militära experter säger att vi i Sverige behöver ett nytt stridsflygplan kommer jag likaledes att säga nej. Malmökommissionen ger en input till det politiska systemet som vi behöver, men inte ens deras ord kommer jag att betrakta som stentavlor av sanning som inte får ifrågasättas. Bara så ni vet. Jantelagen biter inte på mig.

Inga kommentarer: