27 mars 2013

"Det bästa är om barnen är hemma"

På åtskilliga av de förskolor som jag satt min fot på som pedagog och även dem jag haft äran att vara kund i, så finns det dom som tycker att det bästa nog ändå är om barnen är hemma så ofta det går. I personalrum och på gården går vågorna höga när man misstänkliggör föräldrarna. Inte sällan antyds att föräldrar (läs mammor) fan inte skulle skaffat barn om dom ändå inte vill spendera varje minut med sina avkommor. Inte så lite tid kan läggas ner på att utreda huruvida mammorna verkligen befinner sig på den uppgivna arbetsplatsen eller skolan. När jag i all stillsamhet eller upprört påpekar att det kanske inte ingår i våra arbetsuppgifter att granska mammors allmänkompetens som föräldrar, så får jag syrliga kommentarer, inte sällan kompletterat med framhållande av sitt eget fantastiska föräldraskap.
Det måste vara sällsynt att företrädare för en verksamhet inte tycker att brukarna ska vara nöjda och ta del av verksamheten så mycket det går, men i förskolan kan det alltså vara så. Barn behöver vara lediga, som det lite slappt heter. Vi måste få in lapparna senast på fredag, kan det låta. Jobbar lärare verkligen ända fram till midsommar, kommenteras det.
Mitt förslag är att alla i förskolan vänder på steken och uttrycker glädje över att föräldrarna gillar det vi gör och faktiskt vill använda sig av våra tjänster för sina älskade ungar. Vidden i det förtroendet kan knappast överskattas. Ett par genusglasögon kan också ordineras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänker på förskolläraren som jag frågade om varför det inte fanns några män anställda. Svaret blev: "Vad skall vi med dom till?".