16 september 2012

Inga gringos i förortsdjungeln

Utanför bibblan står några och delar ut mat som är gjorda med hjälp av recept hämtade ur boken "Kryddor från Rosengård". Man vill marknadsföra en finare bild av det fattiga området och väljrr då det etniskt/exotiska spåret som om Rosengårds möjligheter och utmaningar har med ursprung och etnicitet att göra. Men malmös fattiga områden är just fattiga och inget tjusigt Williamsburg eller Chinatown. Min dotter valde inte mellan norra Järva och Söder, hon valde möjligen mellan Husby och Rinkeby. Det finns inget tjusigt med fattigdom, inget coolt med laglöshet och inget exotiskt i att vi i bostadsrättsland förvisar människor till mögliga hus i gråa eller grälla färger. När mitt parti snart ska kampanja om migration hoppas jag att man har sakerna klara för sig. Fattiga människor är inga kryddor eller gringos i förorten. Min dotter är en tjej som alla andra som bor där hon har råd att bo.

1 kommentar:

PiaJ sa...

Hej! Det här är ingen separat kommentar på inlägget, utan en länk till en låt jag alltid börjar nynna på när jag tänker på dig. Du har säkert hört den förut, men jag tycker att den är klockren - och så svänger alltid trallpunk, åtminstone i min värld, så här får du den..
http://www.youtube.com/watch?v=04df4mLuzmA