05 september 2012

Kärlek är inte underhållning

Man ska vara rädd om blommor små, skrev jag för några inlägg sedan. Det gäller i lika hög grad en själv. Även om jag vandrar hudlös genom livet och låter vind och regn komma åt både ben och märg, så gör jag klokt i att inte basunera ut det med megafon över världen. Jag tror inte att det är bra att försöka reparera sitt trasiga äktenskap eller finna den stora kärleken på bästa sändningstid. Det är underhållning som vädjar till det sämsta hos oss tittare och vi kommer kväll efter kväll att sitta och vänta in skrällarna som kan tillåta oss att flina cyniskt och hånfullt. Samtidigt som vuxna mot betalning låter tatuera in ett stigma i sin panna sitter vi där och blir såna vi inte vill vara. Det är inte bara det att det inte går att räkna ut vem man ska kunna leva med eller hur äktenskap ska fås att fungera, eftersom vissa saker inte låter sig vägas och mätas, det är också så att ditt liv ska gå vidare efter TV. Det kommer vardagar då cykeln ska lämnas in på lagning, föräldraföreningen ska ha möte och du ska skicka in en CV till en arbetsgivare. Och jag som tittar på TV vill hellre minnas påhittade lyckliga slut i filmer än människor som på riktigt trodde att de funnit kärlek och sanning.

Inga kommentarer: