17 september 2012

Står Sydsvenskan upp för mänskliga rättigheter?

Man tar sig för pannan ibland. Som när vanligtvis välformulerade Sydsvenskan skriver om ett bröllop i kulturnatten utan att alls fråga eller ifrågasätta någonting i de medeltida traditionerna. Ett äktenskap  riggas av omgivningen till synes helt utan att man och hustru (givetvis, vad annsrs) ens har ett ord med i laget. Hela tillställningen skildras som något exotiskt och spännande, trots att vi är i Lund och i lördags. Att individens rätt att välja liv och partner eventuellt kränks, tycks i Sydsvenskans värld inte vara något att ens höja på ögonbrynen för. Att stå upp för dina ideal är såklart inte alltid lätt, ofta tvingas man att kompromissa även inom journalidtiken. Men något så enkelt som att åtminstone ställa kritiska frågor om mänskliga rättigheter, är det minsta man kan begära av Sydsveriges ledande tidning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Anders, jag gillar dina senaste artiklar. Jag är invandrare från mellanöstern, trots att jag kom till sverige så ville imamen att jag skulle hata alla västerlänningar och fick lära mig att helvetet ska fyllas med svenskar (icke troende), judar och kristna. Men hela tiden även när vi var radikala och hatiska så fick vi hjälp med våra rättigheter och vi fick alltid hjälp med genom myndigheter och svenskar. När jag träffade en kristen som hela tiden bad för mig och trots att jag sa att han hamnar i helvetet så ville han mig bara godhet och bad för min hälsa... hur kan jag hata någon som ber för mig, hur kan jag hata sverige när jag inte hade jobb ändå fick vård för mig och mina barn, fick pengar för att kunna leva. När jag frågade imamen om det här så sa han att djävulen hade tagit sig in i min hjärna och att jag behövde komma tillbaka till mosken för att träffa rådsmän som skulle driva ut djävulen. Hur kan det vara en djävul som vill att människor ska respektera varandra? Jag vill inte tro på dett längra, jag har flyttat från malmö men är rädd för allt som händer där och att imamer och alla styren hos moskeerna styrs av människor som förespråkar hat mot alla som inte är muslimer, speciellt israel, judar och kristna. I media säger dem inte så men i verkligheten kallar dem alla andra för otrogna och hundar. Hjälp oss Anders.