29 september 2011

Hold on tight

Hold on tight to your dream, sjunger ELO och det är ju väldigt lätt att häva ur sig. På riktigt får vi omvärdera och åter omvärdera om det vi sysslar med är värt något. Mitt jobb sliter ofantligt på mig, men guldkornen finns där i resultaten man når, en unge som äntligen lär sig cykla fast folk sa att det aldrig skulle gå, en annan unge som tycker att BOKHYLLAN var det finaste i min lägenhet. Sen får jag ju lyxen att ta hissen från det så kallade golvet till översta våningen där man ser långt bort, men kanske inte riktigt urskiljer detaljerna på marken. Hoppet mellan jobb och politik är stort och trots att politiken egentligen ska vara för såna som mig, folk med basen på jorden, så fungerar det inte så hundra. Jag blir liksom lite för otillräcklig på alla ställen. Men det är en ynnest ändå att få förändra världen, att se att saker jag drömt om jämsräldhet nu är Malmö stads officiella politik och att sånt som avfärdades som miljöflum för bara några år sedan nu hörs ur munnarna på sossar från bruksorter. Och visst klär jag mig i svid och finskor. Men de är second hand. Håll fast vid din dröm. Också när det trötthet och samvetskval förföljer dig.

Inga kommentarer: