13 september 2011

Nej till sänkt krogmoms

Det är väl nåt som inte riktigt stämmer när man vill sänka restaurangmomsen. För all del, jag skulle gärna betala mindre när jag går ut och äter, men jag tycker kanske inte att det är något som staten ska stimulera framför annat. Jag tycker gärna att vi kan ha straffskatt på tobak och alkohol, eftersom pris och tillgänglighet styr efterfrågan, men inte fan har vi brist på pizzerior och cafeer här i Sverige. Här på det krogtäta Möllan (sex restauranger bara i vårt kvarter) äter och dricker folk med glad aptit och fyllda plånböcker utan att vi behöver putta in statliga miljarder i verksamheten. För det handlar om miljarder som staten verkligen har andra hål att fylla med och om staten inte tycker sig behöva stålarna, så vill jag själv välja vad jag lägger dem på. Kanske prioriterar jag en ny jacka framför två cafebesök (troligtvis tvärtom i verkligheten) och det ska vara mitt val. Och då har jag ändå inte sagt nåt om att sänkt restaurangmoms förmodligen ökar supandet och att krognäringen är en synnerligen svart och skum bransch. Ingen bra ide, alltså.

Inga kommentarer: