20 september 2011

Partiet 30: aldrig nånsin din clown

Fast nuet är roligare än dået. Partiet är vaknare än någonsin och jag hänger kvar trots kriser och tvivel. Jag är lojal mot mitt partis ideer, ty den gröna vision om ett bättre samhälle som började formas där i Örebro för trettio år sedan är en lika starkt lysande stjärna som någonsin förr. Vi är äldre nu, men fortfafande ser vi på världen som om allt är möjligt, fast somligt tar lite tid. Mitt inträde i rörelsen kom när jag såg den radikala kraft som fanns i ifrågasättandet av den eviga tillväxtens välsignigneöse och den oerhörda frihetstörst och experimentlusta som den nya rörelsen bar med med sig. Och det är samma sak nu som då. När jag ser riksdagsdebatten om budgeten slås jag av den trötthet och det reprismalande som finns hos Anders Borg och hans fina spegelbild Tommy Waidelich. Så kommer Per Bolund upp. Snyggt klädd, en väl förpackad revolution som får intellekt att röra sig och en samhällsförändring att ta fart. Och ingen äger den gröna rörelsen, ingen kan be oss tiga eller uppträda till deras ära.

Inga kommentarer: