20 juli 2011

Travelling Tornblades

Jag satt inne i trådbuss 24 i Riga och tittade ut på människor som promenerade och fönstershoppade, på arkitekturen och på reklamskyltarna. Jag tog in stan och lärde känna den. Att resa är mitt allra bästa och jag tillhör en familj, en klan, som reser. Min första egna resa var en tågluffning vid femton och det har bara fortsatt. Visst är det krångligare och dyrare nu när man har ungar och visst borde man kanske istället köpa heminredningsdetaljer eller snyggare kläder. Men oftast blir det en resa. Snygga kläder och bord kan man köpa på myrorna. Det är också ideologi; upplevelser är viktigare än saker, världen är större än utsikten från en balkong på Möllan. På lördag/söndag cyklar vi på Bornholm, medan mina småsöner åker till Kina. Och jag är glad och stolt att äntligen igen kunna hojta: nästa år i Jerusalem. Mer om det senare. Och resebojkotter tror jag inte mycket på. Jag har besökt Kina och Sovjet och skulle gärna dra till Kuba en sväng. Möjligen ska man undvika all inclusive, eftersom det missgynnar det lokala näringslivet. Men i stort sett: res, det kan bara bli bra.

Inga kommentarer: