25 mars 2011

Fredagskväll i jordkulan

Minstebror kollar på nån film, Sara, jag och mellanbror lyssnar på punk och vad styvbarnen gör vet jag inte. Styvdottern sover, tror jag. Det har varit en jävla dag, trots våfflor och nu en softish kväll vid maskinerna här fyra våningar ovanför Bergsgatans stillsamma larm. Jag är trött och det är dom andra i lägenheten också. Igår frågade en av Sverigedemokraternas skarpaste hjärnor om det inte var så att den gröne grinige i själva verket bor i en jordkula. Frågan ställdes inte i något obskyrt nätforum, utan i Malmö kommunfulmäktige. Dom små liven går direkt på person, när man efterfrågar källor och fakta som styrker deras illustra påståenden om förhållandena i vår stad. Men nu var det ju inte SD som jag skulle tala om, utan något helt annat, nämligen den politiskt helt döda frågan om mindre barngrupper i förskolan. Det är nämligen svaret mina kollegor och andra oförstående alltid ger på frågan om hur den pedagogiska verksamheten ska bli bättre och personalen mindre trött.
Så inkorrekta är dom och dom kan inte för sitt liv förstå att det enda som är viktigt i dagisdebatten är fyramånadersregeln; detta att I lagstadgad tid erbjuda barnomsorg. Själv skulle jag föreslå att man skippar fyramånadersregeln och istället satsar på kvalitet. Den som väntar något gott, kan kanske vänta en stund till. Inte bara för att dagar som denna ska bli mindre tunga för mig, inte för att jag ska bli nöjdare, inte ens för den heliga måluppfyllelsen. För ungarna, bara. Så tänker jag här i jordkulan, medan sonen växlar över till Bob Marley och folk rör sig nere vid den gamla nedlagda chokladfabriken strax intill. Den ene sverigedemokraten visste förresten att jag bodde vid Värnhem tidigare. Också det sades från fullmäktiges talarstol. Förmodligen läser han detta. Ja, du får svara om du vill, Hallgren. Ha en trevlig helg, förresten.

1 kommentar:

SpecialRider sa...

Jobblinjen överskuggar allt vet du. Folk ska inte behöva vänta på att få komma ut och bli samhällsbärare.Dagisköer är förödande för BNP. Suck !