22 februari 2007

Vinter i paradiset.

Snökaos i Malmö är humor.
Inte värre än en normal dag i oktober i Kiruna.
Men tågen, bussarna, rubbet stannade och det kostar miljarder i intäktsbortfall.
Igår pulsade jag och äldste sonen hem i stormen från puben och matchen.
Knappt någon ute alls.
På puben var det varmt och fullt.
Fyra matcher i storbild och hela den brittiska kolonin verkade vara på plats i svindyra matchtröjor som spände över ölmagarna. Den vanliga kombin av experter och "experter".
Jag älskar det.
Fotbollen och dess inramning. Och folk som är glada.
Hjälper mer än mina efexor.

Snart är det dags att hämta och pulka mina barn.
Finns en liten backe borta i parken.
Skånska barn är inte kräsna på det viset.
Hela huset skakar.
Är det bygget av Stadens entré eller är det jag?
You tell me.

Musik: Johnny Winter

1 kommentar:

mig sa...

Tro mig. Det är STOR skillnad på snöoväder "här" och "där". *Sett båda*
Du glömmer att den fuktiga havsluften ställer till. Att vinden får massor av fart från havet. Här i inlandet norröver, är snön kall och torr, luften likaså och skapar ingen kaos lik de söderöver och i Sthlm.
Det GÅR inte att jämföra.