23 februari 2007

Vi får gratis tårta från igår på Humanitetens hus.
Mellanbror ville gå dit och kolla på en vit buss, ett tält som använts i krig och en utställning om vatten.
Vi dricker rättvisemärkt té.
På aff läser jag att folk inte har tid att engagera sig för något.
Det känns som ett hån när tvåsamhetspar med god ekonomi säger så.
Har jag tid, så har dom.
Dom har inte lust, det är hela saken.
Ställ lite krav på folk!
Engagera er i lite mer än det egna, för fan!

Så går vi hemåt i snödrivorna och pratar om ditt och datt.
Går in på Netto och köper snask och på bolaget och köper vin.

Jävla Mikael Wiehe, det här med Kuba var bara för mycket.
Det är inte ett jävla dugg vänster eller radikalt att stödja diktaturer.

Serverar fläskfilé och potatisgratäng.
Laga mat kan jag.

Har tänkt hela dagen på att det bara är korkade vulgärkristna som inte vill ha en könsneutral äktenskapslagstiftning. Den kampen är vunnen. Annat var det under mina första valrörelser, då hatades bögar som fan ute på skolorna. Och när jag själv gick i skolan rev rektorn ner RFSLs information från anslagstavlan. Fast nu kom jag på att informatörer jagats bort från Rosengårdsskolan. okej, vulgärkristna OCH somliga andra.

8 kommentarer:

Anonym sa...

varför denna ilska?

Anonym sa...

Tvåsamhetspar ... finns det andra sorters "par"? :)
Nu har jag inte varit inloggad på aff/fn på lääänge, lääänge, så jag har inte varit med i diskussionen, men tycker du inte att du drar alla över en kam nu? Jag har inte alltid tid. Jag har inte längre tid att "volontera" på stadsmissionen eller Noaks Ark. Jag dövar därför mitt samvete med att då och då skicka över lite pengar till röda korset eller rädda barnen, det som känns bäst just då. Mellan jobbet, relationer till gubbe o barn, tid till mig själv och övriga familjen, hunden, och allt annat vardagsbestyr hittar jag få andningshål.
Förresten, har du testat det rättvisemärkta kaffet på hum. hus? Tror det detta "eqvuale" eller nåt sånt. Sketagott.

Joanna sa...

tvåsamhetspar var ett kul ord..... jag vet när jag var ensamhetsmänniska.... jag gjorde dubbelt så mycket som tvåsamhetsparen då. Engagemang beror inte på parlig status. Nu är jag tvåsamhetspartner men jag har både tid och ork att engagera mig... så jag kan inte skylla på annat än leda ibland.
Så jag bråkar på AFF, surar på min blogg och tar hand om både mina och andras ungar medan jag bidrar till både Unicef och WWF..... får jag guldmedalj nu?

Fläskfile och potatisgratäng.... mmmmmmmmmmmmm det låter GOTT!!

Anonym sa...

att ha tid är verkligen en prioriteringsfråga. vad väljer man att ha tid till, tjäna pengar till avbetalningen på platt-tv:n? Umgås med varandra i stället för helvete!

Anders sa...

Shit, varför är det allltid fel människor som får dåligt samvete eller känner att dom vill försvara sig?

helena och Holy har ju gjort massor. Sofia, du är underbar helt enkelt. Och visst fan kan jag bli ilsken. Ska försöka att kanalisera det konstruktivt, anonymus.

Joanna sa...

fast jag fick inte dåligt samvete om du tänkte på mig..... jag VET att du har rätt i det där du skrev, att tvåsamma säger sig inte ha tid, medan ensamma ofta tar sig tid. Det var mer ett sätt för mig att förklara att jag höll med dig. (av egen erfarenhet som ensamstående, nattvandrande,klassmamma varande mamma t.ex.)

Men det kanske lät som om jag urskuldade mig? Det är något jag aldrig gör :)

Anonym sa...

njae ... jag kände mig inte direkt "skyldig" eller så när jag läste ditt inlägg. Det var mer en reflektion över mitt eget liv. Jag känner mig IBLAND skyldig över att jag tar den enkla vägen och lägger ner pengar på att _nån annan_ ska göra grovjobbet, trots att jag mycket väl skulle kunna göra det själv, hade jag prioriterat annorlunda. Men - vill poängtera att det är upp till var o en. Sofia: Jag har en platt-TV och har inte dåligt samvete för det :) Och den är inte köpt på avbetalning! :)

Anonym sa...

att bli kallad underbar är fint. och man behöver inte ta åt sig om PlattTV-apparater om man inte är där.