08 december 2012

Väggar, tak och golv

Vad man fyller sitt rum med är upp till en själv. Men man måste bygga väggar, tak och golv runt sin tillvaro, annars går man under. När vi har medarbetarsamtal och chefen säger att jag var duktig som slutade dricka och tycka synd om mig, så förstår jag inte vad det duktiga består i. Mitt hemliga vapen var att det inte fanns något alternativ, för att travestera Golda Meir. Det fanns ingen möjlighet att välja parkbänken eller krogvärmen. Jag var tvungen att fälla upp kragen och gå ut i kylan och möts livets makter och se dem i ögonen. Du måste bygga upp hud som är tjock nog att stå emot novembervindarna och leva ett liv istället för att föra krig. Knyt dina kängor hårt och ta dig fram genom terrängen. När Sara säger att jag gått åt höger så är det kanske såna saker hon menar; insikten om att inget samhälle och ingen omgivning kan rädda dig om du inte själv tar ett steg först. Lita inte för mycket på någon. Nästa steg man får ta är att inte bry sig om vad folk tycker om ens val. Jag ser hur spalter och twitterflöden fylls av indignation över att vita män är så kränkta, muslimer så homofoba och resten av världen så tvåsamhetsnormativ. Mitt heta tips är att leva sitt liv utan att vare sig be om tillstånd eller sukta efter beröm. Bygg ditt eget slott ute i öknen utan att vänta på bygglov.

Inga kommentarer: