10 maj 2012

Närvarande farsa och Bird on a wire

Det regnar som fan på Bergsgatan. Jag känner mig inte som en jättebra förälder, men min dotter serverar mig kaffe och spelar Bird on à wire med Cohen och visar en novell hon har skrivit. Och ikväll ska jag prata inför folk om närvarande pappor och jag fick byta dagar med exet för att kunna få tid till det. Som sagt: ingen särskilt bra förälder, mest som ni andra kanske. Jag vet att det privata är politiskt, men det politiska är kanske inte alltid lika privat. Jag ska ju inte forma framtiden för min egen skull, utan för det stora hela. Men närvarande har jag varit, så mycket jag kunnat och fått. Ikväll tänker jag prata lite om det stora hela; om hur närvarande pappor kan vara en del av lösningen på frågan om de fattiga barnens välfärd. För barnfattigdomen är störst där det jobbas minst och där mammornas uppdrag är att föda barn och ensam fostra dem, även om pappan existerar och bor med barn och mor. Mammor behöver utbildning och ett eget liv och det kan hända om pappor går in och närvarar. Jämställdhet handlar bara om att få ut kvinnor, utan också om att få in männen. Sen kommer jag att tala om närvarande pappor som delbotemedel mot den sinnessjuka machokulturen som är så påtaglig här i stan. Bling och BMW och en man bangar inte för våld, liksom. Fler närvarande pappor softar upp mansrollen en aning, skulle jag tro och börjar man närvara tidigt i ungarnas liv så fortsätter man. Kanske drar jag en personlig anekdot, kanske inte. Så hoppas vi att en annan värld är möjlig och så cyklar vi genom regnet i vår stad.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Pappor är superviktiga, absolut! Men problemet är inte kärnfamiljer, som du antyder. Oavsett vem av föräldrarna som yrkesarbetar och vem som är hemma. I min generation var ju alla mammor hemma, och alla pappor kom hem mellan 17 och 18.

Om det du säger vore sant, skulle i så fall alla vi som är födda före låt oss säga 1980 ha haft urusla relationer till våra fäder. Vilket inte stämmer på mig och mina barndomsvänner i alla fall. (Fattiga var vi för övrigt inte heller.)

Om det är den VERKLIGA faderlösheten man vill förhindra, så måste man dels hitta sätt att hindra kvinnor att bli gravida med män som de inte känner. Hur det nu ska gå till...

Men något som samhället i alla fall KAN styra, är att stoppa det idiotiska förslaget att ensamstående kvinnor ska få inseminera i Sverige. Samt naturligtvis riva upp de lesbiska parens rätt att inseminera. Det sista är faktiskt det allra värsta, eftersom en lesbisk kvinnas barn inte ens kan hoppas på en vettig styvpappa med tiden...

(Men något säger mig att du inte håller med. Och att det inte var de faderlösa barnen du ömmade för, EGENTLIGEN...)

helena sa...

Jag måste påminna mig om vem jag tror du egentligen är för att inte kräka på ditt självgoda sätt att uttrycka dig. Jag läser ingen annan vars retorik är lika machiavellisk - jag ger dig detta i alla fall.
Njut av solen!

Anders sa...

Inte så bra förälder, skriver jag två gånger. Om det är självgott ligger den ribban lågt. Men i grund och botten får du väl tycka vad du vill om saken.