17 maj 2012

Berlin, jag är här.

Berlin, jag är här igen. Hit kommer man tillbaka och ingenstans i Europa är friheten större, för att travestera. En lesbisk tjej med turkiskt namn ler mot mot oss från en affisch, men turismen handlar så mycket om muren och delningen. Öst blir nåt man skrattar lite åt, för mina barn är det lika mycket historia som världskrigen. Vi sitter på gräsmattan bakom en kvarlämnad bit av muren som blivit galleri och solen tittar fram. Berlin vilar på lager efter lager av historia, men aldrig har det varit så bra som nu. Mina besök i stan har har också genomgått olika faser, jag har varit här ung och medelålders, lycklig och olycklig och allt man nu kan vara. Både jag och Berlin är snyggare och trevligare nu än då, så nuet får ta vid ett tag nu. En siren hörs från gatan och min son skrattar åt något i sina lurar i sängen ovanför.

Inga kommentarer: