22 maj 2012

Möt mig på Yitzhak-Rabin-Strasse

Gatan som är uppkallad efter den mördade fredspristagaren och premiärministern viker av från Strasse 17. junis mitt i Tiergarten, nära det gamla sovjetiska segermonumentet. Där kunde vi träffas i den ljumma sommarkvällen. Alla de mina kunde komma ner och så kunde vi hänga i Berlin ett tag, vi kunde äta billig och god indisk middag på Oranienstrasse, bredvid synagogan och lyssna på spårvagnarna som körde förbi, på väg till gamla östtyska plattenbauområden i förorterna. Allt det där som man kan göra i en världsstad. Men istället för att ni kom dit, så kom vi tillbaka och det blev söndag i solen och söndagskväll med stress och ångest och så mycket jag inte kan skriva om, men som ändå står och berör mig. Och det blev måndag och möten och debattinlägg och jobb och det snurrar på och jag orkar inte riktigt med. Det är lättare att fly dit och bort än att leva här och nu. I morgon: fler möten och nya provokationer. Solbränna som växer och längtan som letar sig in i alla mina skrymslen och vrår.

Inga kommentarer: