20 december 2019

Off season. #marseilledec19

Jag slåss fortfarande mot borde. För en ska ju utnyttja tiden väl när en är på semester, sägs det inne i min skalle. Det finns en rastlöshet i mig som är svår att hantera. Jävlar anamma. Så idag gick jag både på konstmuseum och på Marseilles historiska museum. Såg bra foto och tråkiga utgrävningar, såg en medeltida båt och obegripligt måleri. Sen tog jag mig runt i den gamla stan där en massa snygg streetart pryder väggarna. Det är off season så en får vara nära nog ensam både på museer och på de barer och caféer som ligger i turistkvarteren. Fransmännen julhandlar och går på loppis. Mig passar off season perfekt, nu precis som när jag en höst hängde några dagar i en tysk badort. Det var nästan spöklikt. Jag kunde gå där bland tillbommade strandrestauranger och känna mig speciell. Här i Marseille är det inga spöken, bara människor och hus. Inte samma stil som i Milano, men ändå. Ögonen får sitt. Så kommer solen fram och en sätter sig och beställer en fingerborg kaffe. Livet är gott och jag fattar inte ett jota av vad servitören säger. Men beställa kan jag. Och be om notan.
När jag vaknar nästa morgon så regnar det. Det är vinter. Glasögonen immar igen och jag går nästan direkt från hotellet till ett fik och sätter mig och läser. Servitören är butter och har en mustasch som får mig att tänka på 'allo 'allo. Det är fortfarande semester. 

Inga kommentarer: