18 december 2019

Non, je nr regiette rien? #marseilledec19

En man går runt på spårvagnen med mössan i hand och sjunger "Non, je ne regiette rien". Det kostar mig en euro. Tammefan. Kvinnan mitt emot mig, som jag raskt rasifierar såsom kommandes från ögruppen Komorerna (kvällen innan har jag googlat Marseilles demografi) ler mot mig och jag ler tillbaka. Jag vet att mannen som sjunger Piaf kommer att köpa alkohol för pengarna. Men ändå. Det är fett värt det. För honom är det nog mest en sång. För mig är orden allvar. Tror att jag skrivit både det ena och andra om saken här i bloggen. För 1) om jag inte ångrar något kan jag inte ändra mig och 2) gjort är gjort.
Whatever. 
Jag går av vagnen och springer en mil, mestadels längs havet. Det är så en ska göra i städer vid kusten, i alla fall jag, för havet lugnar ner mig en smula, får mig in i stillsamhetens fålla. Folk pratar franska här och jag kan fan inte det språket. Men de flesta vill förstå och det är bra. Vi människor vill kommunicera. Det är segt att springa och självberömmet vet inga gränser när jag till slut ser den gamla hamnen torna upp sig med fritdsbåtarnas master som känselspröt mot himlen. Solen skiner. Min själ har det bra. Och jag unnar mig att skippa krysslistorna ur guideboken och gör istället vad fan jag känner för att göra. Så det blir en nyduschad eftermiddag på museer och uteserveringar. Telefonen är en länk mot vänner och världen, för så vill jag ha det. Ingen kan längre påföra mig skuld och skam för det. Det är mitt liv. Mörkret faller och jag dricker ännu en kaffe på ännu en bar med zinkdisk och män, alla dessa män. Servitrisen vill verkligen prata med mig och jag med henne, men inget språk förenar oss. Till sist fattar hon att jag kommer från Sverige. Kanske vet hon vem Roger Magnusson var, men nej, hon är för ung för det. Hennes familj kommer från Algeriet, så tji fick jag som trodde att hon var en alldaglig fransyska, smal med mörka ögon och lockigt hår. Sen har hon andra gäster att ta hand om och jag proemenerar genom en stad lika mångfaldig som Malmö, men där allt är så mycket skarpare och ljudligare. Det blåser från havet och båten till Alger lämnar kajen med ett moln av svart rök från skorstenen. 

Inga kommentarer: