11 december 2019

Den falske och äkta Anders #56

Det är ändå lite sorglustigt att samma person som en gång tyckte att jag var för öppenhjärtlig på nätet nu hittar på att jag skulle göra saker i lönndom. Men det är inte mitt problem att jag upptar en människas sinne så till den milda grad. Herregud, jag är ju ingen. Helt ointressant för nästan alla. Men ändå kanske en bekväm person att lyfta fram när en vill motivera sina märkliga livsval. Anders Törnblad är dum, liksom. Då blir någon annan per automatik snäll. Stackars den som behöver brottas med sånt. Men jag har inga fake accounts. En endaste gång har jag haft det och få var det inte för att kolla epatraktorer och selfies med hundar, utan  för att kolla om en tjej jag dejtade var otrogen. Det var för tretton år sedan, fortfarande var internet en fluga och jag var osäker och korkad. Det skulle vara lätt för mig att skylla ifrån mig, men jag får stå för min handling. Och inte nog med att hon faktiskt inte var det minsta otrogen (vad det nu är), jag gjorde dessutom bort mig genom att skicka en bild från "fel" konto till henne. Där fick jag stå med skammens nedfällda blick. För första och enda gången var jag svartsjuk och kontrollerande. Jag bestämde mig där och då för att aldrig, aldrig göra något liknande. Den som vill lura mig får väl göra det. Och om hon är hos någon annan i hjärtat, så är hon liksom det oavsett var kroppen befinner sig. Och var den relationen inte slut innan, så var den det då. På goda grunder. En ska inte luras och jag kan hur som helst inte ljuga. Jag är behängd med samvetskval och skuldkänslor, så till den milda grad att jag ligger och vrider mig från kvällsekot till morgonandakten när jag tror mig gjort någon illa. 56, men blödig som ett barn. Sån är jag. I den mån det finns en falsk Anders, så är det väl han som kanske ibland är lite väl tjosanhejsan happy singel eller tvärsäkert uttalar sig om gud vet allt. Men ett par eller två skarpa ögon ser alltid igenom det och jag kryper till korset. Hej och hå. I övrigt så är det nog så tråkigt att jag är det ni ser. Ingen hudkräm täcker mina rynkor och inga filter i världen kan göra himlen rosa en skånsk vinterdag. Jag läser Tokarczyk och äter Budapestbakelse på min födelsedag och hon som födde mig får sen sitta i laminon medan jag gör en experimentell maträtt. Det surrar i elementet och fläkten behöver rensas. 

1 kommentar:

Kopparsvinet sa...

Haha jag hade ett fejkkonto så sent som strax innan valrörelsen 2018 på Facebook, använde det för att reta gallfeber på folk i grupper typ "Du vet du är från Falun", sånt jag inte vågade skriva under eget namn eftersom stämningen är så hätsk. Men insåg det var olämpligt när jag skulle driva valrörelse och la ner det.

Niklas