11 december 2014

Det är över nu

Fat chance att jag var allas förstaval till uppdraget jag valdes till i söndags eller till något överhuvudtaget, förresten. Det är inte min roll att vara vara en sån där samlande gestalt. Jag har mina vänner, men jag förblir kontroversiell i mångas ögon. Det är tydligen mitt öde i livet att vara en som får ut andra på banan. Ofta fattar jag inte vad det är som händer och jag är hur som helst aldrig ute efter att provocera någon. Det finns inget egenvärde i det. Men så här på min födelsedag får jag nog tillstå att mitt återstående liv är för kort för att ägnas åt att ställa mig in hos de som inte gillar mig. Det kommer inte att hända att jag tonar ner mina åsikter. Jag är vald för den jag är. Det är min musik som spelas på den här kanalen. På väggarna i mitt inre rum hänger de tavlor som jag själv valt ut. När man blir äldre måste man prioritera, det är precis som med politiken. Allt kommer inte att hinnas med, resurserna är begränsade, som det heter. Troligen har jag lagt alltför mycket energi på att sakna det jag inte har och drömma om en popularitet som aldrig kom. Men eftersom jag i grunden inte ville sudda ut mig så var det tröstlöst. Och det är över nu.

Inga kommentarer: