15 oktober 2011

Den där jävla yttrandefriheten

Juholt har alltså en hundrakvadrats så kallad övernattningslägenhet i Västertorp i södra Stockholm som han låter mig och Sara och alla andra betala, ovanpå hans lön på 144 00. Det är intressant och behöver sägas. För jag vet att jag inte vill ha en statsminister som är så närig, oavsett vad som är formellt rätt enligt juridiken. Då säger några socialdemokratiska vänner att media borde regleras så att sånt inte skrivs. Det är nämligen oerhört borgeligt och fel att skriva om sossars usla moral. Om Bildt och andra får man såklart skriva vad man vill. Och om Sverigedemokrater. Dessa stackars virrpannor som ser ut som mobiltelefonförsäljare i sina illasittande dressmankostymer. Men yttrandefriheten gäller även dem. Hittills har jag aldrig förlorat en diskussion mot en rasse, så skicka hit dem, stoppa dem inte. Och idag gick idioterna omkring i skitfula gula ullaredtröjor, som omväxling, och halva Sveriges polisstyrka var på plats för att skydda dem i deras debila vandring mellan Stortorget Och Gustav. Det är så det får bli om det behövs. Yttrandefriheten tillkommer alla, som sagt, för om jag idag hindrar rasister från att säga sina saker eller kräver att S ska få granska vad som skrivs om Juholt, så kan ni ge er på att det någon gång någonstans höjs röster för att idioten på Bergsgatan inte ska få säga vad han vill. Förresten har det ju redan höjts såna röster, minns jag nu. Flera gånger till och med. Så inte ett ord om Reepalu heller. Man vill ju inte bli av med sitt pass, liksom.

4 kommentarer:

Ingenjören sa...

Hmm, Men jag har ingenstans sett de där ropen på att yttrandefriheten ska inskränkas eller regleras. Det enda jag har sett är just påpekanden att hela historien om Juholt visade sig vara ljug. Är det en inskränkning i yttrandefriheten att påpeka det? Om inte, vad är det egentligen du hänvisar till? Länkar?

Anders sa...

En anonym kommentator begär att jag ska styrka mina yttranden med källor. Det är en smula komiskt. Det jag hänvisar till är bl a en facebookgrupp som kräver att Aftonbladet ska hålla sig till "sanningen". Som av en händelse är det Juholt-trogna sossar som kräver detta. Kanske drömmer de själva om en fyra i Västertorp som nån annan betalar.

Ingenjören sa...

Tack för klargörandet Anders.
Nja, om du säger att vi hör rop på inskränkningar av yttrandefriheten är jag lite nyfiken på vilka dessa är. Om det du hade refererat till varit, säg, 40 riksdagsledamöter som krävt att vi ska införa en lag för 'objektivitet i rapporteringen' eller någon liknande omskrivning för mediecensur är det en annan sak än att det finns en facebookgrupp för virrpannor(det finns många sådanna grupper).

Jag har dock inte hittat den facebookgrupp du refererar till, det närmaste jag kommer är en facebookgrupp som "kräver att aftonbladet gör en pudel", vilket inte är samma sak. Att efterfråga en ursäkt är inte samma sak som att vara mot yttrandefrihet, så jag får lite vidare. Jag kan även notera att den har totalt 37 medlemmar, så hot mot yttrandefriheten, nja.

Jag ser inget ironiskt med att även en anonym kommentaror kan efterfråga belägg för påståenden och förtydliganden av vad som avstås. Du får gärna förtydliga ironin och det för mig otydliga sambandet mellan källförteckning och anonymitet.

Anders sa...

När nu förtroendevalda sossar kräver att tidningar ska kommenderas att inte spekulera i eventuella lagbrott hos den man som aspirerar på titeln oppositionsledare, så är det svårt att tolka detta som annat än krav på inskränkningar i yttrandefriheten. Man ska inte få säga vad man vill och inte trycka spekulationer. Nu skriver du att de som kräver detta är virrpannor. Inte vet jag. Kanske handlar det mer om sossarnas syn på sig själva som ensamma bärare av den objektiva sanningen, en sanning som kan göra en sambo till en särbo och ett bekvämt hem i en fin stadsdel till en övernattningslägenhet som du och jag ska bjuda på.