07 oktober 2011

Nästa station Hyllie!

Sätter mig på tåget på den triangelstation som ligger så ödsligt något kan ligga mitt i stan. Misslyckat i mitten och när tåget kommer är det jag och en till som ska gå på. Jag ska till Ystad, för i den regionala rättvisans namn hör vissa typer av medicinsk behandling dit, vilket gör att 300 000 malmöbor måste resa långt, för att några tusen ystadsbor ska ha det lite närmre. Men jag reser gärna en sväng till Ystad. Det sydskånska backlandskapet ät vackert och Ystad gulligt när man slipper bo där. Nästa station efter Triangeln är Hyllie. Där har Percy Nilsson byggt sin arena på mark han fått till skänks av malmöborna. Och där det förr växte vete och råg växer nu ett köpcentrum och nåt kontorshus upp. Det är dystert och halvfärdigt som Alexanderplatz innan die Wende och precis som då och där påbjuds folk att bete sig si eller så. Men folk är inte lydiga och vill inte bo på en blåsig fd åker. Ska det blåsa så ska det vara vid havet och helst ska det vara billigt, men allt kan man ju inte få. Jag tänker att det är så jävla trist att vad var det jag sa. Men vi var några stycken som ifrågasatte det kloka med tunneln och visst fan fick vi rätt. Ute är det lite kallt så här på DDR:s nationaldag, men i slutet av tunneln ser jag ett ljus. Det är väldigt hoppfullt.

Inga kommentarer: