26 juli 2020

Hälsa Oscar och Anders från mig

Saras äldste Oscar läser till polis. Samma sak är det med Anders Wallner, vår gamle partisekreterare. Ingen av dem är fascister som älskar att puckla på rasifierade människor. Rätt så tvärtom. De är smarta  människor med schyssta värderingar. När jag träffat poliser så har det förvisso funnits dumhuvuden även i den kåren. Men jag kan inte påstå att det är det vanliga. Men det kan ju vara så att några förändras av den miljö de vistas i, det är rent av mänskligt. Men jag har svårt att tro att det finns en systematisk rasism i poliskåren i Sverige. Att det finns rasism även där ärsåklart en självklarhet. Den finns överallt, även på min arbetsplats. När jag läser bokstäverna ACAB på en husvägg eller den där debattartikeln om att polisen borde läggas ner och ersättas med beväpnade AFA- aktivister eller vad det nu var, så tar jag mig för pannan. Väx upp. Det är varken en vänsterståndpunkt eller en antirasistisk åsikt att avveckla eller försvaga polisen. Tvärtom kräver ett solidariskt samhälle en ordningsmakt. Den ska granskas och fortbildas. Men den behövs. Det är till polisen våldtäktsoffer ska kunna gå och anmäla en förövare och även en grönsakshandlare på Rosengård som för tredje gången får fönsterrutorna krossade. Utan polisen kunde SD-anhängare med järnrör banka på komiker varje kväll i veckan året om. Jag bölar inte heller när självutnämnda kingar som glider runt i stora bilar i vårt område stoppas och kollas. De får gärna stoppa och kolla mig med. Go ahead. Däremot ser jag ingen mening med att bötfälla tre 19-åringar som skickat runt en spliff, det måste jag säga. Droger bekämpas nog inte allra bäst med juridik och repressalier.  Jag har i alla fall inte sett tecken på det. Men jag kan ha fel.
Allt detta vet nog de allra flesta. Det är inte svart eller vitt. Om straffen ska skärpas eller inte kan vi förstås prata om en stund. Vi människor har en tendens att vilja ha hårdare straff för sånt som just vi ogillar eller som är en del av vår agenda. Det finns folk som tycker att ensamkommande som felparkerar ska få en enkel biljett tillbaka till sitt fd hemland, men som kanske inte tycker att vargjakt eller fortkörning är så mycket att bråka om. På andra sidan finns de som tycker att alla sexuella ofredanden omedelbart ska leda till fängelse och som vill socanmäla alla barn till dömda sexköpare, men som troligen tycker att utlänningslagen är ett djävulens påfund. Det går inte att vara så enögd. Släpp det. Andas. Troligen borde vi prata mindre om straff och mer om toxisk maskulinitet och fostran. Och bli poliser själva, om ni tror att ni kan göra det bättre. Hälsa Oscar och Anders från mig.

Inga kommentarer: