13 juni 2020

Vaknar ur en mardröm

Klocka fyra vaknar jag ur en mardröm. Det handlar om att jag, mellanbror och hans mamma eller om det är Sara, är ute och cyklar. Grej efter grej inträffar och alla har de det gemensamt att de är misstag och klumpigheter som är mitt fel. Till sist går cykeln sönder. Då säger jag att jag inte vill leva mer och att ingen av mina partners någonsin funnits där för mig. Sven börjar gråta. Malin eller om det nu är Sara ringer psykakuten. Sen vaknar jag. Jag ligger fortfarande i sängen i mitt mystiska hotellrum i en källare på Drottninggatan i Stockholm. Det är mörkt och tyst. Ventilationen låter lite svagt. I går var jag i Uppsala. Falafeln är billigare än i Stockholm, men dyrare än i Malmö. Stanandas bildning och pengar. Som om Lund och Helsingborg slagits ihop till en stad. Väldigt trivsam att gå runt i. 
Jag promenerar runt i någon timme, sen träffar jag Anna på en pub. Det var tolv år senast irl, men vi har varit vänner sedan en snöig kväll ifebruari 2006. Det vi har är något särskilt. Vi vet åtskilligt om varandra. Vi finns där för varandra, lika gränslösa och sanningssägande. Vänner är fint. Jag har aldrig haft så mpnga. Sen skojar jag och säger att vi kunde skriva var sin bok om varandra. De skulle bli intressanta. Men det är inte minnen vi pratar. Det är nuet, litteratur, livet, stil, kärleken, barn och det är som om vi aldrig varit ifrån varandra. Sen ska hon hem till familjen och jag skulle på middag hos en annan vän, som tyvärr blev akut sjuk, så det blir tåget tillbaka till Stockholm. I Stockholm hänger jag en stund i Vasaparken innan jag går till sängs. Varför jag drömmer om elaka partners och misslyckanden har jag ingen aning om. Ibland vill jag väl skada mig, helt enkelt. Men obehagligt är det. Och osant, för mina partners och jag var där flr varandra. Och om jag vill något just nu så är det att leva. Jag vaknar igen, går och äter frukost. En kvinna och en man sitter vid bordet bredvid. Han har trainers, hon har pumps, han har träningsoverallsbyxor och linne, och hon en snygg klänning. Han har bakåtvänd keps och hon uppsatt hår. "Patriarkatet talar", tänker jag innan jag biter i min ostmacka och funderar på vad jag ska roa mig med idag. 

Inga kommentarer: