22 november 2017

Trygg i Malmö? (mitt anförande i KF 22/11)

Ordförande, kommunfullmäktige. Ibland i den här lokalen flyger orden högt. Vår stad beskrivs som en katastrofzon som behöver insatsgrupper och kommunala poliser och kameror. Min ingång här är en annan. Det finns något annat som hotar var och en av oss på riktigt. Klimathotet är en realitet som förvandlar det mesta till futtigheter. Det är på riktigt. Det går inte att fly ifrån eller att undvika och inga ordningsvakter eller insatsgrupper i världen kommer att kunna ändra på det. Men jag är kanske särskilt blödig när det gäller framtidsfrågor. I april nästa år föds mitt första barnbarn. Det är inte tid för ångest eller att vänta på att en dröm ska bli sann. Vi kan inte heller lika på att saker löser sig av sig själv eller av marknaden. Action nu i klimatfrågan. För hennes och alla andra ungars skull. Vi gröna gick till val på att ta klimatfrågan på allvar och på att vända trafikmaktsordningen och på att öka barns och ungas rätt och möjlighet att röra sig tryggt och det är också ledstjärnan i vårt samarbete i den styrande minoriteten i trafikfrågorna. Men maktordningar vill inte låt sig brytas så lätt. Det kräver ett hårt målmedvetet arbete. Vi säger också att trygghet inte i första hand uppnås med hårda tag och kameror, utan genom att människor möts och tillsammans formar sin framtid. I vår budget talar vi mycket om det och om olika modeller för samverkan mellan stadens olika aktörer. Men visst kan det behövas lagändringar och straffskärpningar inom olika områden, men grunden för trygghet är solidaritet mellan människor. Människor som talar med varandra och tillsammans hittar lösningar. Ett exempel på det är Dialog Möllan, där vi politiker mötte boende efter ett utmärkt malmöinitiativ och tillsammans med dem mejslade fram ett förslag för att få Möllan att bli tryggare och trafiksäkrare, genom att bilismen får maka på sig en smula för att gående och cyklande ska få mer plats. Så vill vi gärna jobba i fler stadsdelar och jag uppmanar folk att vara aktiva och kontakta oss politiker med bra och fantasifulla idéer. Sen tror jag att vi förtroendevalda har ett ansvar att vara konstruktiva och inte svartmåla vår stad. Det finns naturligtvis dåliga saker i Malmö. Men det som är positivt är så mycket större. Hoppet är större än hoten. Tyvärr för den bilälskande delen av oppositionen, så visar det sig nästan alltid att Malmöborna vill ha mindre av biltrafik och mer möjligheter att andas och flanera när de får chansen att reagera. Folks önskemål om sin närmiljö hänger ofta ihop med det som är rimligt för klimatet. Bilen är en symbol för frihet, läste jag för inte så länge sen i ett inlägg på facebook. En ganska dyr symbol, får en säga, dyr för klimatet, dyr för skattebetalarna och dyr för cyklister som blir påkörda när de försöker leda sina cyklar över Bergsgatan. Det går inte att påstå att Malmö blivit osäkert och farligt om en samtidigt ger bilismen fritt spelrum och reserverar sig varje gång vi försöker begränsa biltrafikens skadeverkningar. Jag ska ta det igen varför biltrafiken måste minska till förmån för de gröna trafikslagen. Ett: den smutsar ner och bidrar starkt till att paja klimatet. Två: den tar orimligt stor plats. Tre: den minskar friheten för alla andra, särskilt barn och unga. Fyra: den del av biltrafiken som ändå behövs måste komma fram lätt och smidigt. Vi gör det vi säger att vi ska göra, drar åt de håll vi vill dra. Under 2018 kommer bilismen att få lämna ännu mer plats för gående, cyklande och kollektivtrafik. Cykelbanan på Nobelvägen kommer på plats, liksom de första åtgärderna för att omvandla buss åtta till Malmöexpress. Det hade gått att önska en snabbare takt i omställningen av Malmö, det gör det alltid, men de förslag vi för fram ska vara väl förankrade och möjliga att samla en majoritet för. Förr eller senare kommer ett växande Malmö att kräva ett nytt kapacitetstrakt kollektivtrafikssystem och en radikalt förändrad parkeringspolitik. Det andra viktiga benet i klimatomställningen handlar om energi. Jag är därför glad för att stadens hus framöver kommer prydas av solceller. Vi jobbar hårt för att nå målet om att kommunens egna verksamheter ska vara fossilfri 2020 och hela staden 2030. Vi kommer att arbeta med att fortsätta att klimatsäkra staden, för nästa hundraårsregn kommer tyvärr inte att vänta hundra år, utan kan snart vara här. Men det allra bästa sättet att klimatsäkra är förstås att se till att den mänskliga påverkan på klimatet minskar. Vår politik är en politik som tänker efter före, för att slippa laga så mycket efter. Bifall

Inga kommentarer: