15 juni 2012

Darkness on the edge of town: Malmö

#Badlands Ta en tur längs Norra Grängesbergsgatan och sväng in på Industrigatan och sen S:t Knuts hela vägen ner till Bergsgatan. Malmö är udda existenser och drömmar som ibland går i kras. Det är asfalt och grus och en lång tegelmur. Denna stan fjäskar inte för nån. #Adam raised a Cain Vi befriar oss från malmöandan och drar vidare. Sossarna fostrade oss, gav oss mat och husrum, men vi ville nånting mer. Nånting djupare och mer meningsfullt. Vi är öster om Eden. Var annars? #Something in the night Det är fan ingen lek längre. Det är blodigt allvar och ingen utomstående vågar sig in på Seved efter mörkrets inbrott. Det är inte alls kul. Men snart har medelklassen tagit över även där och alla säger sig minnas, fast ingen riktigt vet. #Candy's room Genuspedagogik. Rätten att välja partner och liv. Kärlek eller bara en tillfällig förbindelse. #Racing in the street Ett långfinger i luften räcker för att man ska jagas av polisen genom stan. Så kommer en äldre cyklist i vägen och avlider olyckligtvis. Livet är stundtals rätt meningslöst. #The promised land Om jag tröttnar på stan, så kan jag snöra på mig skorna och springa ner mot stranden. Där dansar några salsa i sommarnatten och det luktar tång och tändvätska. På andra sidan lyser ljusen i Köpenhamn. Då bestämmer jag mig för att bo här ett tag till. #Factory Jag cyklar varje morgon från Möllan och ut till Rosengård.Jag möter nästan aldrig någon, men blir ibland omcyklad av någon snabbare. Jag håller ett lugnt tempo för att orka hela vägen. Så uppfyller jag arbetslinjen efter bästa förmåga. #Streets of fire Aldeles för många bilar och cyklar som kämpar med dem om utrymmet. Gående som nästan blir överkörda. Det brinner i knutarna och något måste göras. #Prove it all night Okej, Malmö jag älskar dig och lovar dig trohet. Jag ska bevisa min kärlek om och om igen. Jag kommer vara ärlig och se sig som den du är, med skavanker och hopp, med bra saker och sämre saker. Du är hemmahamnen. #Darkness on the edge of town Du kan ju försöka smita undan, men Malmö hinner alltid ifatt dig. Du kan försöka skaka av dig ditt liv, dina drömmar och det du är. Men allt finns alltid kvar någonstans inom dig.

Inga kommentarer: