24 februari 2019

Vad ska du annars ha det här livet till?

En hopknycklad godispåse ligger på min diskbänk. Bredvid den står ett vinglas, tomt sånär som på lite bottensats. Jag ska snart diska, jag lovar. Idag får jag finbesök så jag har all motivation i världen. Godiset som låg i den numera tomma påsen innehöll säkert både gelatin och mjölkprodukter. Kanske även palmolja, det är svårt att veta och faktiskt heller inget jag ligger sömnlös över. Att jag försöker gör mitzvah och leva efter rimliga principer får aldrig bli en total fixering vid livsstil och hårda regeltolkningar. Jag tror det skymmer sikten. Jag försöker vara en god människa, men om jag alltid skulle göra allt för att vara bäst i klassen, så skulle jag inte ha tid att göra gott nog. Det är som diskussionen om otrohet som jag och en vän hade när vi promenerade en dag. Är en impulsiv så kan saker hända. Det är inte hela världen. Hela världen är det bara om du systematiskt bryter mot den deal du har med din partner eller helt och hållet skiter i djur, natur, klimat och kommande generationer när du gör det du gör och lever som du lever. Så ser min etik ut, den är judisk och pragmatisk och handlar om livet här på jorden och inte något kommande lyckorike eller liv efter döden, för inget av det där finns på riktigt. Det är kanske ingen tillfällighet att judar uppfann psykologin och de kristna korstågen. Å andra sidan finns det judar som är svin och några av mina finaste definierar sig som kristna. Min prästvän och jag är sällan oöverens i grundläggande frågor. Åter igen. Inget är entydigt. Låt inte det bästa bli det godas fiende, utan gör rimligt mycket rimligt bra. För mig betyder det att det kan stå ett odiskat vinglas på diskbänkens blanka skiva några dagar och att jag inte kollar innehållsförteckningen på godiset jag köper, eftersom jag faktiskt i stort sett sköter mig i klimatfrågan. Bilen, bostaden och biffen, ni vet. Och ett politiskt engagemang. Nu tittar några solstrålar in genom balkongens oputsade glas och en koltrast sjunger någonstans. Gå ut och var glad. Vad ska du annars ha det här livet till.

Inga kommentarer: