06 februari 2019

Bye bye Björklund

En gång träffade jag Jan Björklund. Vi satt båda i en paneldebatt på Göteborgs stadsteater om lokal demokrati. Han var en gladlynt uppåtgående stjärna i Fp, borgarråd i Stockholm. Hans västgötska dialekt var distinkt och jag placerade den snarare i närheten av Skövde än på Slätta eller nere i Sjuhärad. Ja, jag har öra för sånt. Sen blev han partiledare och senare skolminister och en allt tråkigare ledare för ett allt tråkigare parti. Men jag dömer ingen. Politik är svårt och slitsamt, lite som många andra offentliga jobb. Det jag däremot håller emot honom är hans bidrag till en vulgariserad skoldebatt. I just den frågan lät han som dem som skryter med att de gått i Livets hårda skola och han koketterade med sin enkla uppväxt, som om det vore en ursäkt för att prata mot bättre vetande. Vi är många som inte kommer från bildning och finkultur, men som ändå vet att kepsar och telefoner i klassrummet är ytliga skitfrågor och att betyg bara hjälper uppåtsträvande medelmåttor. För alla andra är betyg meningslösa eller styr undervisningen mot sånt som är lätt att mäta.
Jag betvivlar inte alls hans goda intentioner. Men det spelar ingen roll. Fakta fanns att tillgå. Vet väl inte heller hur liberal han var egentligen, det ordet är utnött som mina gamla kängor och något som omväxlande används som skällsord eller hederstitel. Den klassiska liberalismen är inte dåligt naiv som politisk ideologi, men det är alla hårddragna politiska ideologier om en tänker efter. Blandat är godast även där, konstaterar jag och ser på min tomma godispåse. Idag åt jag salt. Det var en sån kväll. Men särskilt frihetlig var inte FP under Björklund, det är svårt att ljuga ihop. Nu ser jag att hans trötta parti ligger dåligt till i opinionen. De hade visst svårt att komma fram till om de skulle stödja en mittenregering eller en som lutar sig mot nazister och galenpannor. Sånt kan ju vara svårt. Men precis på slutet av sin karriär gjorde faktiskt Björklund något väldigt bra och rätt. Synd att det skulle dröja så länge och att det var så mycket märkligheter längs vägen.

Inga kommentarer: