20 september 2014

Göteborg, många mil och år från här

Sara säger att det är nostalgi. Ändå kommer inte ens hon undan när vi gått halvvägs upp från Mariaplan till Gråberget och älven breder ut sig och Stenas flytande skatteparadis glider snyggt under bron och ger sig av ut mot djupare vatten. Hemstadens dofter och smaker, från ungdomens brännvin special blandat med naturens under, via Slottskogens azaleor och Vasaparkens jazztobak och så ljudet från spårvagnarna och skriken från Ullevi och Liseberg. Jag kan inte stå emot. Klickar ännu en gång på länken för att anmäla mig till Varvet och lovar mig att den 23 maj vara i tillräcklig form.
Ja, visst är det nostalgi, för Göteborg är en nostalgisk stad många mil och år från här. Inte etta i någon allsvenska, direkt. Dessutom på väg att bli lite avåkt när man kramar sina bilar och röstar nej till smarta trafiklösningar som redan spikats i Stockholm och Malmö. Men det är min ena stad och därför åker jag dit snart igen. Man kommer inte undan ändå.

Inga kommentarer: