24 november 2019

Årets julklapp: en moralisk pekpinne

Jo, jag vet att det är mycket finare att umgås irl med människor. Nätet är för incels och andra förlorare. Ändå är det så viktigt för alla vinnare att insta ut sin lyckade tillvaro, sina spännande resor, champagnen och träningspassen med kärleken, de kulinariska sensationerna och de vackra barnen. Nätet är fel. Du borde läsa en bok istället. Och om årets julklapp ändå var en bok eller en tågresa, så skulle jag sympatisera med det. Nu ska det istället tryckas till. Kanske inser handelns utredningsinstitut som utser årets julklapp att böcker och resor kanske får folk att tvivla på prylars välsignelse, ty dessa två är väl så subversiva som nätet.
För mig är telefonen en räddningsplanka. När jag inte orkar gå på festen jag var bjuden till, inte heller hör av mig till vännen som jag tänkte gå ut med, så kan jag i alla fall vara lite demi-social. Snälla lyckade människor, låt mig finnas. Tvinga inte på mig en mobillåda. 

Inga kommentarer: