01 mars 2019

Känn doften av kaffe

Från kullen på jobbet känns en doft av  kaffe från rosteriet inne på området som förr rymde SJ:s verkstäder, men som nu är lite av varje i väntan på att bli något. Jag frågar en unge om hen känner igen doften, men får ett nekande svar. "Det är kaffe", förklarar jag. Ungen nickar och går iväg. Det finns mer spännande saker i världen för en femåring. Doften av nyrostat kaffe drar med mig till ungdomen, till Andra Långgatan, där jag bodde ett tag bland fyllon och porrbutiker och ovanpå det numera stängda Systembolaget. Jag var ung och allt var möjligt och framtiden ljus. Och vi kände kaffedoften. Nu har Kahls flyttat från Långgatsområdet och brandstationen har blivit en konstig galleria. All things must pass och istället för att lagas tåg så rostas det alltså kaffe på Kirseberg i Malmö.
Den som inte pallar förändringar kommer inte att få se någon vacker framtid. Det duger inte att vara nostalgisk och drömma sig tillbaka. Nutiden och framtiden kräver sitt. Det är inte bara lätt att göra rätt, det krävs uppoffringar. En skåpbil från ett polskt byggbolag står parkerad på andra sidan gatan när jag går hemåt vid halv fyra . Tre män kommer gående från Bulltofta kött med burgare i handen. Världen krymper. Mot bättre vetande tävlar nu partierna i att fjäska för folk på landet som älskar att köra bil, eller i varje fall gjort sig beroende av den för jobb och nöjen.Det är lite som att jag efter skilsmässan från Sara skulle kräva att få bo kvar i vår gamla fantastiska våning på någon annans bekostnad. Nya utmaningar kräver nya offer. Mindre bil, boende och biff. Men doften av kaffe är densamma. Vakna upp och ta ett djupt andetag.

Inga kommentarer: